Thursday 23 January 2014

#TIPS : persediaan masak. mudahkan kerja anda di dapur

Assalamualaikum

ni musim rajin update blog
maklumlah dah sihat
ada masa je, type sikit
nanti sambung semula
ada masa sikit, sambung lagi
begitulah

just nak share macamana aku sediakan bahan2 untuk bekalan kami anak beranak
untuk thaqyf memang WAJIB hari2 masak
untuk kami suami isteri SUNAT hehehe

so, macam malam tadi, aku plan nk masak nasi goreng
siap2kan bahan asas
tumbuk bawang merah
tumbuk bawang putih
tumbuk ikan bilis
tumbuk cili api
dadukan lobak merah 

*simpan dalam bekas bertutup dan simpan dalam peti sejuk



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

untuk kesayangan kecil aku, aku masakkan menu biasa je
1) nasi bubur masak guna slow cooker
2) sup depends la..tapi bahan wajib:
- lobak merah potong 4
- brokoli potong sedang2
- batang seleri potong serong
- tauhu telur potong  dan goreng esoknya untuk masukkan dalam sup 

 *simpan dalam bekas bertutup dan simpan dalam peti sejuk



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

untuk persiapan dinner, biasanya aku akan marinate ikan/ayam siap2 dengan garam dan kunyit serbuk
lepas tu asingkan masuk dalam zip lock bag (reusable)

ni contoh yang aku biasa prepare
(aku ambil gambar time frozen)

 ikan kerisi


 ikan kembung


 ikan selar kuning kecil2. aku suka masak cili api campur dengan kentang
heaven ekekeke


 *collective picture*


No comments:

Post a Comment