Monday 6 January 2014

#TIPS --> keperluan Thaqyf - bakul makanan & bag baju

Assalamualaikum

entry lepas sedikit emosi
hehehe
penangan musim persekolahan baru bermula
makpak sibuk nak lavishkan keperluan sekolah anak2 hingga mengeluh harga mahal
dah semua nak beli, nak hat bagus
bayar je la kan..

aku ni walau xde anak yang sekolah
tapi setiap kali awal tahun, kami tetap perlu bayar duit pendaftaran etc Thaqyf
almost seribu juga
yuran bulanan mengikut umur anak
macam Thaqyf ni, tahun lepas RM380 sebulan
mulai 2014, RM300 sebulan
kurang RM80 tapi kena allocate untuk susu formula
(sekarang Thaqyf on enfagrow 1-3tahun)
sekotak 650g RM45.00 tahan 4hari
pampers Huggies XL 56pcs RM30.00
sehari bagi school 7pcs
bajet je la berapa
tapi kami xmengeluh
kalau budget untuk anak meningkat, 
budget untuk parent kena reduce
mudah je

takat makan minum Thaqyf
daily meals dia aku masak/beli
- nasi bubur untuk 3portions
(2portions bawa g school - pagi & ptg)
(1portion untuk malam)
kadang2 Thaqyf makan apa yang kami makan
beli slow cooker. berbaloi - jimat masa & tenaga

- roti gardenia 
(sama ada roti coklat, buat roti telur, roti pisang)
ikut hat mana aku dan

-buah 
(kiwi, betik, pisang)

-lauk
(sama ada aku masak asing atau masukkan terus dalam slow cooker dengan bubur) 
-biskut
(aku beli yang bear coklat, biskut merrie etc)

- air masak
(siapkan dalm botol ada straw)

-susu formula
(masukkan dalm bekas, tulis berapa oz air & scoop susu per feeding)
dulu aku bagi dalam container untuk 3 feedings tapi Thaqyf dah kuat menyusu, so aku bagi dalam bekas tupperware 

-pau kukus
(ni aku beli kat office je. ada 9pcs RM5.00)
aku kukus 2pcs untuk bekal Thaqyf

selalu teacher akan bagi Thaqyf makan apa yang aku masak - bubur nasi, pau kukus, roti telur, buah..biskut dan roti yang lain tu sampingan je

aku belikan bakul piknik yang kecil dan siap2kan semua dalam tu

so, basically ni bakul makanan Thaqyf
- 1 botol susu
- 1 bekas susu formula
- 1 mangkuk makan
- 1 sudu kecil (yang boleh detect heat. jenama Nuby)
- 1 botol air masak 
- 1 termos bubur nasi
- 1 bekas bubur nasi
- lauk (biasanya sup)
- buah
- 1 bekas kecil untuk snack

#simple je..kalau nk masak yang renyak sikit, aku masak time cuti ie bihun, mi suah, sup+nasi impit 


kalau untuk bag pakaian Thaqyf
- 7pcs pampers (selalu ada lebih. at least 1pc)

- 1 helai lampin (untuk kes emergency hehehe. kotla muntah ke, demam nk lap badan ke etc)

- 1 botol bedak (untuk badan dan muka sahaja..aku pesan jangan bubuh bedak dalam pampers Thaqyf)

- baju 4pasang (ada yang sleeveless and with sleeve)

-1 helai tuala (hari2 bawa balik dan ganti yang baru cuci)

- 1 helai hoodie blanket (guna ke tak tetap aku bawa sebab kalau hujan, berguna untuk selimutkan kepala dia)

- 1 set sarung tilam dan bantal (untuk kegunaan seminggu. Tiap jumaat bawa balik untuk cuci, Isnin bawa semula. kami beli 2 set)

- 1 botol kecil (yang boleh refill) wet tissue. jenama KIKO. mudah nak guna esp kalau time Thaqyf selsema.

- 1 botol lite baby oil jenama Johnson's (untuk rambut)

- untuk skin care (sabun & Shampoo), aku beli botol besar tinggal kat school je..nak habis nanti, teacher akan bgtau. nanti aku beli refill.yang baru

tu je la sedikit sebanyak persediaan hari2 aku buat anakanda Thaqyf

-------------------------------------------------------------------------------------

macam pakaian Thaqyf, aku akan cuci dalam 3 hari sekali.
guna pencuci khas untuk baby
pastu kami beli dryer bulat 3layers untuk jemur pakaian2 Thaqyf
(Thaqyf guna 2layers je. yang atas ada penyepit untuk mommy)
selimut, tuala, baju2 yang tebal aku guna hanger jemur kat ampaian kami

so, pakaian2 yang dah kering aku akan terus lipat dan susu ikut set untuk keperluan seharian

1 helai tuala
1 helai hoodie blanket
4pasang baju
(siap 1 set)

aku akan buat macamtu untuk semua pakaian harian Thaqyf
memudahkan tugas aku nak pack bag pakaian Thaqyf
kalau hari ahad, siap2kan bag untuk hari Isnin and make sure ada 4sets untuk hari seterusnya
kalau lebih bonus hehehe

 pakaian tidur dan untuk berjalan, aku hang dalam almari Thaqyf
Alhamdulillah, mula2 tu rasa payah
tapi bila dah biasa mudah sangat
kadang2 Thaqyf temankan aku kat bilik atas
tapi memang lambatla siap
sebab dia ajak main la
xpun ada je yang dia nak kebek2
kena sentiasa peka dengan bukan debab ni hehehe

kalau nak balik kampung atau ke mana2 yang perlukan kami bermalam di luar, aku pastikan semua feeding set Thaqyf dah siap cuci  dan bag baju untuk 1st day school is ready
kotla balik nanti, lewat sampai ke, penat ke, apa ke
at least keperluan anak dah selesai
tinggal nak masakkan nasi bubur je..

No comments:

Post a Comment