Thursday 23 January 2014

simpul biawak

Assalamualaikum

entry lepas aku ada share tentang salah satu gejala hamil adalah simpul biawak..ada juga yang panggil tarik mengkarung
kenapa biawak?
kenapa mengkarung?
aku pun tak tahu
hehehhe

aku pun tau pasal simpul biawak ni masa dah 20minggu mengandungkan Thaqyf
sebab ada akak ni tanya
masa tu aku buat xkisah lagi sebab tak tau dan tak pernah alami
towards the end of pregnancy dalam 3rd trimester tu baru aku rasa
itu rupanya simpul biawak
memang bisa
menangis2 dibuatnya
aku detect kalau time sejuk memang mendapatla
huhuhu
silap aku, xblh minum susu, tak consume any suplement
to bad

but 2nd pregnancy ni, awal2 2nd trimester ni dah mula rasa kat betis tu lain je
dah sekali dua juga diserang simpul biawak
tu la, culas makan calcium pill
culas obimin
culas neurogain
susu memang goodbye la kan
tapi aku dah berazam
weekend ni nak g beli susu
maybe susu omega atau nespray
sebab aku trauma dengan susu lacta/ibu hamil
pernah try and xsesuai dengan perut
sudahnya aku CB yang teruk
pedih2 punggung
terus tak mau dah minum

so, nasihat aku pada semua kaum hawa
tak kisahla korang ni tengah hamil ke tidak
tua ke muda
amalkan minum susu 2kali sehari
budaya orang melayu ni asal anak dah masuk 5-6 tahun, stop bagi susu
konon sebab dah besar
walhal susu tu la patut diteruskan
family aku memang xterdedahla dengan amalan susu ni
so, kami semua kureng minum susu tepung/fresh milk

tapi utk qistyna dan thaqyf, aku memang selalu bgtau untuk teruskan bagi susu sampai besar
biar jadi amalan
biar jadi ikutan adik-adik yang lain
insyaAllah

bila kena simpul biawak ni memang dan dan tu juga rasa nk minum susu
kalau blh, nak buat mask sapu kat betis hahahha


okla, habis cerita tentang simpul biawak, kita beralih pula ke menu bfast dan lunch hari ini iaitu

nasi goreng cinta & pau kukus kasih sayang (beli frozen pau kat office)
bahan2 untuk nasi goreng pun mudah je
malam sebelum masuk tidur, aku dah siap2 prepare/tumbuk/siang
bangun pagi esok, just masak je
pau defrost mlm, esok kukus je


hati tenang bila ada bekal ni sebab tak payah pening2 fikir nak makan apa nak beli kat mane
at least suami pun makan bekal yang sama, jadi kita tau dia pun xkan skip makan

No comments:

Post a Comment