Thursday, 26 December 2013

#TIPS --> kalau anak demam

Assalamualaikum

tips kalau anak demam
(berdasarkan kepada pengalaman/pemerhatian peribadi)
1. mandikan anak dengan air sejuk..maksudnya xperlu buat air suam sebagai air mandi.
memang kesian tengok anak sebab sejuk kan.. tapi percayalah, mandi tu boleh mengurangkan suhu panas badan anak..mandikan daripada kaki dan akhiri dengan kepada..tapi jangan terlalu lama..kesian juga pada anak

2. pakaikan pakaian yang nipis/sleeveless

3. jangan selimutkan anak. biarkan anak duduk berangin..guna kipas siling dengan putaran no2 pun dah ok

4. kalau badan anak panas waktu malam, disyorkan untuk rajin2 sponging anak..
sponging yea bukan letak tuala kecil basah kat badan atau dahi..
kena selalu lap2 (sponging) seluruh badan anak..kalau hanya fokus pada satu2 tempat je, panas akan berkumpul di situ..sebab tu kena sponging

5. always monitor body temp anak..always..kat rumah kena ada termometer..

6. kerapkan bagi anak minum air masak (bagi anak yang berumur 6bulan ke atas sahaja)..biar badan tak dehydrate..insyaAllah, bila cecair cukup dalam badan, badan mudah recover

7. kami amalkan bagi makan kurma dan kismis pada anak. kadang tu bagi makan buah2an segar sebab bila demam anak xselera makan. jadi buah2an tu xde la perut anak kosong

kalau rasa keadaan anak semakin teruk, segeralah berjumpa doktor
tips kat atas tu untuk prevent melarat kalau kita dapat detect awal tanda2 anak tak sihat
~mommy~

week 17

Assalamualaikum

alhamdulillah
genap dah 17 minggu usia kandungan kedua ni
syukur sangat sebab masih kuat dan tabah hehehe
tapi kalau kenang masa morning sickness tu 
memang boleh bikin runtuh iman
hahahhaa
ni untuk manusi macam aku la

dah rasa sihat sikit ni
kehidupan diteruskan seperti biasa
kegembiraan dan kebahagiaan mula berbunga2 hehehe
persiapan dah mula terbayang di mata
tapi kesakitan di dewan bersalin???
no comment
*sigh*

cuma aku bab makan ni masih on off
somehow i feel so guilty towards my dear baby
i didn't eat proper meals
i didn't consume supplement as prescribed 
but i do love you baby
i am so sorry
will make the situation better for you

thaqyf?
baru je kebah demam
out of sudden, body temp 39 darjah
tak tau kenapa
sudahnya dua hari kami pcm supp thaqyf
alhamdulillah
nampak sihat dah
aktif as usual
cuma selera makan masih xberapa baik
tadi g nursery tgk thaqyf
dia tengah tidur
dah siap mandi
handsome
hehehe

cuma bila tengok dia tidur tu hati mak ni rasa terluka
i don't know
sort of painful
sakit sangat bila terpaksa hand over anak pada org lain untuk di jaga
esp bila dia xberapa sihat
sentiasa doa semoga Allah pelihara kamu anak
mommy dan daddy sayang kamu sepenuh hati kami


#ni la yang bikin hati tak sabar nak tunggu jam 5.30pm
*sigh* 

  

Wednesday, 18 December 2013

7 Things Your Muslim Husband Won’t Tell You

Source of this post:Islamic Learning Material

What’s Going Through Your Muslim Husband’s Mind?

Ever wish you could read your husband’s mind? Western culture encourages husbands and wives to talk to each other and discuss things.
However, in many Muslim cultures, men are raised to be stoic and tight-lipped. Muslim husbands are very often (not always) reluctant to talk about certain things with their wives.
Part of the problem is also that sometimes it is hard to actually formulate our thoughts into the right words.
The only thing more difficult than translating thoughts to words is translatingfeelings to words.
So, a lot of Muslim men and women go through their marriages with very little communication and never really knowing what the other person is thinking.
This quick list is for the Muslim sisters in my audience. This list will give you good idea of some of the things your husband thinks about, but just doesn’t know how, or want, to tell you.

1. Above All, He Desires Your Respect

I spoke about this in my article “Love or Respect: Which Do You Prefer?”.
In this article, I explained that women want to know their husbands love them, and men want to know their wives respect them.
It’s important that Muslim women understand the value of respect for men, especially Muslim men. In Islam, men are taught from a young age that they are supposed to be the bread-winners and caretakers of their families.
You can imagine how frustrating it would be for a man, who tries his best to care for his family, to be married to a woman who doesn’t respect him. She may declare that she loves him, but without her respect, he will quickly fall out of love with her.
This idea is put forward in the Quran where Allah says:
Men are in charge of women by what Allah has given one over the other and what they spend from their wealth. So righteous women are devoutly obedient, guarding in [the husband's] absence what Allah would have them guard.
Chapter 4, Verse 34
If you fear there is a problem in your marriage sisters, I would suggest you start here.

2. He Desires Your Loyalty

This goes hand in hand with respect.
There’s nothing that will ruin a marriage quicker than the idea that your spouse is not loyal. The idea, that he or she is not going to stick by you.
I’m not talking about infidelity. This is what usually comes to mind when people talk about loyalty in a marriage.
What I’m talking about is knowing that the person whom you’ve chosen to spend the rest of your life with is going to be there for you when you really need them.
Most men won’t admit it, but we do need women. And we do need your support.
And it’s very troubling to be married to a woman who may not be around when the going gets tough.
If you are constantly threatening divorce or separation or Khula (Islamic divorce initiated by the wife), you can expect your marriage to fizzle out very quickly.
Your husband needs to know that you’re going to be by his side if:
  • He loses his job and the money gets tight.
  • He tries to do something (like start a business or go back to school) but fails at it.
  • His reputation is tarnished or his honor is attacked.
You should be loyal to your husband before everything else except Allah and His Messenger (pbuh).
If you’re loyal to your husband, than rest assured he’ll be loyal to you.

3. He Wants To Have Sex More Often

Let’s get this right out into the open.
Some women might think men are narrow-minded brutes for this, but it’s the truth.
Men desire sex. Men really desire sex.
So when you give him the following excuses:
  • “I’ve got a headache.”
  • “I’m not feeling good.”
  • “Can’t it wait till the weekend? I’m really not in the mood.”
Know that your husband is going to go to sleep a little upset with you, even if he doesn’t show it.
And do this often enough, he’s going to start resenting you. And that resentment will build up and may lead to him being unnecessarily mean to you or losing some love.
Please keep the following hadith in mind:
When a man calls his wife to his bed, and she does not respond and he (the husband) spends the night angry with her, the angels curse her until morning.
Bukhari and Muslim.
Something to think about.

4. He Thinks About Other Women

Okay, first of all, calm down. Don’t unsubscribe from my mailing list just yet. Let me explain this.
All men think about other women.
It doesn’t mean he’s going to cheat on you.
It doesn’t mean he’s thinking about taking a second wife.
It doesn’t mean he’s fantasizing about another woman.
It just means that all (straight) men do, at some point in their lives, consider having another woman (i.e. wife).
You’re better off coming to terms with this and accepting it than having false, purile notions about men.
The best way to combat these thoughts are to apply the advice given in the first three secrets:
  • Respect him.
  • Be loyal to him.
  • Give him physical love when he wants it.
Does this mean he’ll never take a second wife if you do these three things? Of course not.
But it will raise your value in his mind relative to other woman and he’ll be all the more reluctant to look for those three things (respect, loyalty, and sex) elsewhere.

5. He Wants To Make You Happy

Why do you think men work so hard to make money?
Why do you think men are willing to leave their jobs and risk starting a business?
Why do you think men like buying women gifts?
Because deep down, we really just want to make you happy. :)
Sometimes we screw it up and forget our anniversary. But we really would prefer to remember because we know it would make you happy.
So when your husband buys you a gift, accept it, rejoice over it, thank him profusely, and use it as often as possible.
If he buys you some jewelry, wear it.
If he buys you a new smartphone, use it.
If he buys you a car, drive it.
And don’t be so quick to nag him about the things he doesn’t do right. Because then he’ll start feeling that you don’t respect (there’s that word again) the things he does do for you.

6. If You Nudge Him, He Can Be A Better Muslim

Nobody’s perfect.
Perhaps your husband isn’t a Muslim scholar. Perhaps he’s not the best Muslim in the world.
You can nudge him to make him better. But you can’t force him.
Do little things to get him to improve his Islam.
  • Offer to wake him up for Salaatul Fajr.
  • Encourage him to make Salaah at the Masjid.
  • Tell him how much nicer he’d look if he grew his beard.
This takes deliberate words, a soft touch, and careful action. No one likes to be preached to.
But if you do this right, you’ll be getting a double reward:
The reward that comes with living with a righteous husband. And the reward in the next life for encouraging your husband to the truth.
Except for those who have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and advised each other to patience.
Chapter 103, Verse 3

7. He Loves You, Even If He Doesn’t Always Show It

I know, this one may be kinda hard to swallow. But it’s true (usually).
Men are just not that good at showing emotion (unless we’re talking sports or politics).
We don’t tell our wives “I love you” often enough.
We’re not perfect. And constantly comparing us to Prophet Muhammad (pbuh) ain’t helping.
Of course, we are supposed to emulate him (pbuh) as much as we can. And for most of us, we are doing the best we can.
But we just can’t treat you the same way he (pbuh) treated his wives. Similarly, it’s unfair for men to expect their wives to behave like Aisha (RA) and his other wives (RA) did.
Just because your husband doesn’t treat you in the way (you think) the Prophet (pbuh) treated his wives, doesn’t mean your husband doesn’t love you.
It just means he’s human.
It is very important that you understand this.
  • If he’s doing his best to take care of you.
  • If he doesn’t abuse you or sleep around.
  • If he sincerely tries to solve your problems and helps you in the best way he can.
Then chances are he loves you. A lot.
Now move from in front of the television and go make me a sandwich.
JUST KIDDING!

Tuesday, 10 December 2013

Pengurusan bencana negara - Majlis Keselamatan Negara

Rencana


Pengurusan bencana negara - Majlis Keselamatan Negara



December 10, 2013

Sejak kebelakangan ini, Majlis Keselamatan Negara (MKN) mendapati banyak pihak mengambil peluang untuk memberikan pandangan dan tidak kurang juga kritikan berhubung pelaksanaan operasi pengurusan banjir terutama di Pahang dan Terengganu. Justeru, MKN terpanggil untuk memberikan respon terhadap surat terbuka daripada Nur Adilla Abd Rahim bertajuk Surat terbuka kepada Majlis Keselamatan Negara bagi menjelaskan keadaan sebenar serta menangkis persepsi negatif terhadap jentera pengurusan bencana negara yang dicanang pihak tidak bertanggungjawab yang mempunyai agenda tertentu.
Penulis menyatakan kehairanan beliau terhadap tahap ketidaksiagaan badan-badan kerajaan tertentu sedangkan Malaysia menghadapi situasi banjir saban tahun. Luahan beliau, hanya apabila Ahli Parlimen Kuantan membawa perkara mengenai banjir di Kuantan ke Dewan Rakyat barulah ia mendapat perhatian pemimpin tertinggi negara. Hal ini memperlihatkan bahawasanya kedua-dua penulis dan Ahli Parlimen Kuantan tidak mengikuti perkembangan semasa.
Banjir yang berlaku di Kuantan bermula pada 2 Disember 2013 dan Ahli Parlimen Kuantan hanya membawa perkara ini ke Dewan Rakyat pada 4 Disember 2013. Pada waktu YB Fuziah Salleh mengutarakan usul berkenaan, anggota tindak balas sudah pun beroperasi selama dua hari bagi mengeluarkan mangsa untuk dipindahkan ke pusat pemindahan dan mangsa yang berjaya diselamatkan adalah seramai 13,460 orang di Kuantan sahaja. Pemindahan seluruh negara setakat jam 12.00 malam 4 Disember 2013 melibatkan 21, 253 mangsa. Sebenarnya, Puan Nur Adilla dalam tulisan ini memberi gambaran bahawa YB Fuziah Salleh, Ahli Parlimen Kuantan tidak turun ke padang sewaktu banjir mula berlaku serta tidak mengikuti perkembangan banjir di kawasan Parlimen Kuantan yang beliau wakili.
Adalah tidak adil bagi penulis untuk menyimpulkan bahawa operasi menyelamat, memindah, dan pengagihan keperluan kepada mangsa banjir hanya dilakukan oleh MKN setelah ditekan dan didesak oleh ahli politik. Perlu dijelaskan di sini bahawa MKN menguruskan bencana tanpa dipengaruhi sebarang fahaman politik mahupun individu berkepentingan. Prioriti utama adalah menyelamatkan nyawa tanpa mengira latar belakang, kaum, agama, serta fahaman politik seseorang.
Dakwaan penulis dan juga Ahli parlimen Kuantan turut memperlihatkan ketidakfahaman mereka tentang sistem pengurusan bencana negara yang setaraf dengan sistem antarabangsa seperti badan-badan di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations) yang meliputi aktiviti sebelum, semasa dan selepas berlakunya sesuatu bencana.
Walhalnya, sebelum dicadangkan oleh penulis sekali pun, MKN saban tahun mengambil langkah  melakukan persiapan sebelum berlakunya bencana banjir. Hasil daripada post-mortem pengurusan banjir bagi musim tengkujuh lalu digunakan bagi memperbaiki kelemahan yang dikenal pasti supaya jentera pengurusan banjir akan datang lebih berkesan dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada masyarakat. 
Sejurus negara menghampiri musim tengkujuh atau Monsun Timur Laut 2013/2014, MKN mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Pusat (JPBP) pada 24 September 2013 sebagai langkah persediaan awal.  Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) menjangkakan sebanyak 4 hingga 5 episod hujan lebat akan berlaku dalam tempoh sehingga Mac 2014.  Episod hujan lebat yang menyeluruh selama 3 hingga 7 hari akan menyebabkan risiko berlakunya banjir. Melihatkan keadaan ini, MKN mengarahkan supaya agensi serta aset pengurusan banjir diletakkan dalam keadaan bersiap sedia. Untuk makluman, wakil kerajaan Negeri turut dijemput untuk menghadiri Mesyuarat JPBP bagi berkongsi maklumat mengenai persediaan jentera pengurusan banjir serta ramalan keadaan cuaca. MKN negeri juga mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Bencana di negeri masing-masing bagi menyelaraskan persediaan di peringkat negeri dan daerah.
Pendek kata, kerajaan melalui pelbagai agensi pengurusan bencana termasuk MKN melakukan semua persediaan yang perlu bagi memastikan operasi menyelamat dan perpindahan dilakukan sepantas mungkin bagi mengelak kejadian tidak diingini serta memastikan bekalan dan keperluan di pusat pemindahan adalah mencukupi.
Untuk makluman penulis, seramai 56,997 anggota daripada Angkatan Tentera Malaysia, Polis DiRaja Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, serta Jabatan Pertahanan Awam di seluruh negara diletakkan dalam keadaan bersiap sedia untuk memberikan bantuan. Selain itu, aset kerajaan yang boleh dikerahkan untuk operasi banjir di seluruh negara ditempatkan mengikut zon. Melihat kepada keadaan banjir semasa di pantai timur, MKN dan agensi-agensi tindak balas berkaitan mengambil tindakan untuk menggerakkan kekuatan dan aset di negeri-negeri yang tidak dilanda banjir bagi meningkatkan keupayaan agensi tindak balas dalam operasi banjir di kawasan yang terjejas banjir.
Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) selaku agensi yang bertanggungjawab dalam pengurusan di pusat-pusat pemindahan mewartakan sebanyak 4,696 pusat pemindahan di seluruh negara yang boleh menempatkan seramai 1.3 juta mangsa. 54% daripada pusat pemindahan yang dikenal pasti adalah Kompleks Penghulu, Dewan Orang Ramai, Pusat Komuniti, dan lain-lain. Selebihnya adalah sekolah. Selain itu, JKM juga menubuhkan Depot Simpanan Keperluan Bencana dan Stor Bencana Negeri di beberapa lokasi strategik di Pengkalan Chepa, Kemaman, Bedong, Sungai Buloh, dan Muar. Selain itu, terdapat 513 Pangkalan Hadapan bagi menyimpan stok barangan makanan dan barangan bantuan bencana ke kawasan yang berisiko terputus hubungan atau terputus bekalan.
Namun, manusia hanya mampu merancang dan Allah yang menentukan segalanya. Perancangan dan persediaan tidak selalunya berjalan lancar terutama dalam keadaan dunia yang mengalami perubahan iklim. Penulis seharusnya sedar cabaran yang dihadapi oleh agensi pengurusan bencana apabila terpaksa berdepan dengan cuaca ekstrem yang membawa kepada bencana. Dalam kes di Kuantan, rekod cerapan hujan dari 1 hingga 3 Disember adalah sebanyak 900 mililiter. Cerapan ini adalah tiga kali ganda daripada jumlah cerapan sepanjang  Disember bagi 2012 iaitu 330 mililiter sebulan. Faktor ini, ditambahkan dengan fenomena air pasang besar menyebabkan air naik dengan mendadak sekali.
Sistem ramalan awal Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) setaraf dengan negara maju. Namun, apabila melakukan ramalan bagi cuaca tropika seperti di Malaysia, ia ternyata agak sukar dan ini turut diperakui oleh pakar-pakar meteorologi dunia. Ramalan berlakunya episod hujan walaupun dapat dilakukan 7 hari ke hadapan namun ia tidak dapat menentukan lokasi tepat kejadian hujan, sebaliknya hanya secara umum. Lanjutan daripada ramalan JMM, amaran awal disebarkan melalui media termasuk media elektronik dan bantuan polis supaya penduduk di kawasan berisiko berjaga-jaga. Sejurus air mula naik, agensi penyelamat melakukan operasi pemindahan.
Mengenai dakwaan tentang bantuan yang  lambat tiba serta keadaan yang teruk di pusat pemindahan, ia harus dicerna dengan minda yang rasional. Harus difahami bahawa kerja pemindahan memerlukan masa berikutan keadaan cuaca, jumlah mangsa, serta faktor yang tidak dapat dielakkan. Terdapat mangsa yang enggan berpindah meskipun dipujuk dan akhirnya terkandas berikutan air naik terlalu dalam.
Peningkatan mendadak jumlah mangsa banjir melebihi jangkaan awal menyebabkan keadaan agak tidak tersusun di pusat-pusat pemindahan pada peringkat awal. Ekoran daripada kenaikan aras air yang tinggi akibat hujan ekstrem dan air pasang besar, terdapat beberapa pusat pemindahan turut dibanjiri. Mangsa di pusat pemindahan berkenaan terpaksa ditempatkan di pusat pemindahan lain yang menyebabkan sedikit kesesakan.
Berikutan situasi ini, JKM juga terpaksa mengambil langkah menyusun semula pengagihan bekalan makanan dan bahan mentah bagi memastikan keperluan mencukupi. Selain itu, pihak berkuasa turut mengalami cabaran daripada segi logistik bagi menghantar bekalan berikutan keadaan cuaca yang buruk serta jalan raya ditenggelami air. Namun, ini hanya berlaku pada peringkat awal pembukaan pusat pemindahan sahaja dan keadaan kini lebih stabil dan bertambah baik serta bekalan keperluan adalah mencukupi. Bagi kawasan yang terputus hubungan, bantuan dihantar melalui helikopter.
Melihatkan keadaan semasa banjir yang melanda negara, MKN perhatikan ramai yang cuba membandingkan Malaysia dengan negara Jepun yang dikatakan lebih unggul dalam menguruskan bencana. Walaupun ia adalah suatu perkara yang positif bertujuan penambahbaikan, namun adakah mereka ini sedar bahawa apabila negara Jepun dilanda bencana, semua pihak di segenap lapisan masyarakat meletakkan perbezaan fahaman politik dan ideologi mereka ketepi dan berganding bahu untuk menangani krisis yang dihadapi.
Kerajaan Jepun seperti lain-lain negara yang dilanda bencana yang diluar jangkaan atau berskala besar turut mengalami masalah untuk menguruskannya di peringkat awalan. Menyedari hakikat ini,  masyarakat setempat serta organisasi sukarelawan tempatan memainkan peranan mereka sebelum ketibaan pihak berkuasa. Mereka ini mempunyai kesedaran tinggi peranan dan tanggungjawab yang seharusnya mereka mainkan tanpa menuding jari menyalahkan mana-mana pihak. Ini membolehkan negara mereka untuk bangkit kembali dengan pantas selepas berlakunya musibah. Masyarakat Jepun sama ada orang awam atau parti politik tidak memijak di atas kepala agensi dan anggota penyelamat untuk mendabik dada sendiri.
Dalam keghairahan kita untuk membandingkan situasi dalam negara dengan negara luar yang dirasakan lebih ke hadapan, seharusnya kesediaan masyarakat untuk turut sama menggalas perubahan juga harus diambil kira.Tahap kesedaran rakyat Jepun terhadap pentingnya untuk bersedia menghadapi bencana adalah amat tinggi. Menyedari bahawa mereka tinggal di kawasan yang berisiko menghadapi bencana alam, mereka memberikan kerjasama dalam melaksanakan langkah persediaan termasuk mengambil insurans bagi melindungi harta benda mereka.
Mengenai bantuan berupa wang berjumlah RM500 yang didakwa penulis sebagai terlalu sedikit, ingin diperbetulkan di sini bahawa ia bukanlah sebagai pampasan atau ganti rugi kepada kerugian yang dialami mangsa. Terma yang sebetulnya bagi pemberian wang kepada mangsa ini adalah sumbangan Bantuan Wang Ihsan kerana ia hanya bagi meringankan beban kepada mangsa atas dasar keprihatinan kerajaan bagi membolehkan mereka ini memulakan kehidupan sejurus selepas berakhirnya banjir.
MKN juga mengambil kesempatan ini untuk menjawab tohmahan kononnya Bantuan Wang Ihsan terlebih dahulu masuk ke dalam poket segelintir pihak yang tamak. Sebagai makluman, sumber kewangan bagi peruntukan Bantuan Wang Ihsan kepada mangsa bencana adalah daripada Kumpulan Wang Amanah Bantuan Bencana Negara (KWABBN) yang tertakluk kepada tatacara kewangan kerajaan sedia ada dan proses pengauditan.
Proses penyerahan Bantuan Wang Ihsan juga tidak dilakukan sewenang-wenangnya, dan memerlukan dokumen pengenalan diri selain hanya empunya diri iaitu ketua keluarga yang disahkan dibenarkan untuk mengambilnya. Semua keluarga yang layak akan diberikan Bantuan Wang Ihsan tanpa mengira kaum, agama dan fahaman politik waima mereka mengenakan pakaian melambangkan parti yang disokong sekalipun semasa proses penyerahan. Hasilnya, akaun KWABBN bebas daripada sebarang komen audit yang negatif berikutan ia diuruskan dengan baik.
Sebagai makluman, negara pernah mengalami situasi banjir yang lebih buruk dan menyeluruh di seluruh negara melibatkan lebih daripada 230,000 mangsa yang berpindah pada 2010, selain daripada 140,000 mangsa pada 2006 dan 100,000 mangsa pada 2005.  Namun, situasi banjir semasa yang diperlihatkan adalah seolah-olah kerajaan tidak berdaya untuk menguruskannya, sedangkan mangsa yang terlibat pada ketika ini berjumlah sekitar 50,000 orang iaitu jauh lebih sedikit. Hakikatnya, realiti di peringkat lapangan, keadaan ini masih boleh dikawal dan ditangani dengan baik walaupun terdapat gangguan dan cabaran logistik pada peringkat awal.
Tujuan MKN mengemukakan respon bukan disebabkan tidak boleh menerima kritikan tetapi bagi memperbetulkan salah faham serta kesalahan fakta yang didakwa oleh banyak pihak termasuk penulis sendiri. MKN menghargai segala pandangan konstruktif yang diutarakan. MKN sentiasa berusaha untuk memantapkan dan memperbaiki sistem pengurusan bencana dalam keadaan perubahan iklim dan senario pembangunan negara yang rancak.  Namun, ia juga perlu mengambil kira keupayaan dan kapasiti negara selain melihat kepada kebolehmampanan kepada sesuatu usaha yang dilakukan.
Semua pihak dipohon untuk tidak melihat dari jauh dan mempolitikkan pengurusan bencana serta mengambil tindakan menyebarkan maklumat yang boleh menjejaskan kestabilan dan kelancaran operasi banjir yang boleh merendahkan moral petugas yang sedang bertungkus-lumus  memberi khidmat terbaik kepada masyarakat. Sebaliknya, semua pihak perlu berganding bahu bagi membantu jentera pengurusan bencana di peringkat tempatan. Nur Adilla Abd Rahim adalah seorang yang terpelajar. Justeru MKN yakin puan faham dengan maksud "Good deeds should be spotlighted and not laserred".  – 10 Disember, 2013.
* Artikel ini disediakan oleh Setiausaha Majlis Keselamatan Negara, Jabatan Perdana Menteri.
* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

Happy 3rd anniversary Aisyah & Hafidz

 
To my beloved Mohd Syukri Hafidz,


Thank you for making time for us to be together
For the comfort of your arms and a caring heart
For all the special moments we share together
Thus, I wish both of us Happy 3rd Anniversary..


love you, love Thaqyf and love the baby so much..
feeling blessed.
 
#ucapan di fb sempena ulangtahuan ketiga perkahwinan kami


Monday, 2 December 2013

kita yang semakin dekat atau menjauh

Assalamualaikum
 
selamat datang Disember
Disember yang penuh dengan rasa cinta
hehehe

dalam pada penuh rasa cinta itu juga,
Disemebr adalah titik tolak penghidupan kita dalam tempoh setahun Masihi ini
baik ke?
ok ke?

aku melalui 2013 dengan pelbagai kenangan
buat pasak diri di masa depan
pahit ku telan
sakit ku kunyah
tak mahu menghamburkan lagi

manis2 belaka 2013 ini
mana tak manisnya, si bujang dah semakin keletah
si kecil ini semakin membesar dalam rahim aku
suami pula semakin caring

di zaman yang cukup terkenal dengan laman sosial ni
terkadang tanpa kita sedar
ia menjarakkan kita
benar
ia mdekatkan kita
tapi kurang kick
kurang personal touch
kurang umphhhh
macam mana nak cakap yea
hurmmmm

macam kita rapat
saling bertukar khabar berita
senantiasa update dengan perkembangan each other
tapi ia tak sama macam zaman fb, twitter, insta.gram, whatsapp belum cukup meluas penggunaannya

i would prefer those days punya method of communication
telepati gitu
hiksss

tapi kita hidup ni kena la up to date
kot nanti orang lain ke depan, kita makin mengundur

pada aku, benda2 ni la yang membuatkan hubungan kita makin jauh
esp dengan kawan2
maklumlah masing2 nun jauh membawa haluan hidup demi kesinambungan sebuah kehidupan
lantas, media sosial digunakan untuk sentiasa keep in touch
tapi tanpa personal touch
it won't go anywhere
sahabat hari ni xsama dengan sahabat macam hari dulu

 

Tuesday, 19 November 2013

gaya tidur anak bujang








sepetang dengan Thaqyf

seronok dapat main2 waktu petang di taman
tapi muka masam sebab kena gigit nyamuk
sorry sayang
musim hujan ni memang banyak nyamuk esp waktu petang

kesian anak bujang mommy
elok2 berjalan ke sana ke mari
kena gigit nyamuk je terus hilang mood
 

baby teeth

cute huh?!

kalau ikutkan pada gambar di atas ni, Muhammad Thaqyf is on track
cuma gigi 3 sebelah kanan baru nk tumbuh
owhhhh
tak sabarnya nak tunggu gigi dia tumbuh banyak2
hehehhe
tapi kalau masa menyusu tu memang ouchhhhh sesangatla
 

weel 11

  week 11
source of picture : babycenter
  • Fatigue and nausea. Don't worry, you should start to feel more like yourself soon.
  • Gas (like farting and burping -- sorry!) Are you getting used to it?
  • Mood swings. Try some mind/body exercises, like yoga, to help you feel more Zen.
  • Leg cramps, which can strike at night and interfere with your sleep.
  • A dark line may have started to appear on your belly. It's called the linea nigra and it's totally normal during pregnancy.
  •  
  • source : the bump

Alhamdulillah
we are heading to week 12
may Allah ease everything for all of us
 

brain test

Alhamdulillah
i just took this online test
and the result was

i use my brain equally
hehehehe
so happy
according to the test
I am 41% lef-brained and 59% right-brained

to be more acuurate, the real result will be on your first ever test
trust me
(^__^)

Monday, 18 November 2013

Books4u


spotted me and YBhg. Dato' Seri TKP(PS) during Books4u Program
mas ni tengah pilih buku untuk Thaqyf

Wednesday, 13 November 2013

semakin sihat

Assalamualaikum

Alhamdulillah
almost 5.30pm
i am gonna meet my lil Thaqyf
yeay

hati berbunga2 je bila dah sampai waktu end office hour
so far, takde lagi keperluan untuk stayback
hehehehe
rezeki thaqyf
rezeki baby

hari ni pun, aku rasa lebih sihat
rasa lebih bertenaga
walau tak berapa lalu makan nasi
aku boleh makan y nyimeh2
hiks

kat sini memang selalu la ada makanan kalau ada mesy
berlebih2 makanan sb portion untuk seorang pun banyak
jadi aku pun tumpang tuah dan rezeki
makan je la kejenya
hehehe

semoga terus sihat dan bertambah sihat
Ameen
 

 

Friday, 8 November 2013

aku kuat

Assalamualaikum

Salam sejahtera
Salam sayyidul ayyam
Salam yaumul jumu'ah

Alhamdulillah
hari ni genap 10 minggu usia kandungan aku
masih berada dalam fasa morning sickness
masih loya dan kembang2 tekak dengan makanan
masih lemah badan dan urat sendi
aduhai

mahu mengeluh?
mahu menangis?
mahu merintih?

untuk apa?
aku menerima keadaan ini dengan senang hati
syukur padaNya
kerna masih mampu meneruskan kerja di pejabat walau sedikit lemah
masih mampu menyusukan Thaqyf walau hanya bila dia dengan aku
masih mampu bertanya khabar suami walau aku tak menyediakan hidangan untuknya
masih mampu balik kg walau tak seaktif selalu

iye
aku masih mampu
berdasarkan apa yang aku mampu
jgn dipersoalkan

satu yang aku akui, kehamilan kali ini menuntut lebih kesabaran
kerna aku sudah punya Thaqyf
apatah lagi dia masih menyusu ibu
masih terlalu kecil
baru berusia setahun tiga bulan
masih butuh lebih perhatian
dan insyaAllah bakal menjadi abang kala usianya menginjak 1tahun 10bulan

entah bagaimana reaksi dia bila melihat ada insan kecil dipangkuan ibunya nanti
hehehehehe
membayangkan ini saja hati aku jadi lebih bahagia
hilang rasa tidak enak yang dialami..
doaku
semoga meraka adik beradik akrab dan saling menyayangi
Ameen..

Alhamdulillah, 6.11.2013 aku dah buka buku pink
semuanya berjalan lancar
cuma kali ni aku dapat tagging hijau sebab anak berusia di bawah 2tahun
hb 13.1
berat 45.7kg
darah O +ve
bmi 18

nurse nasihatkan untuk aku tambahkan berat badan
insyaAllah
nukan aku xcuba
bukan aku xmakan sebelum ini
cuma bukan rezeki dan gain more weight
ini ok juga
masa hamilkan Thaqyf, minggu12 berat aku 45.9kg je..

harapnya aku sihat
bebas MGTT
bebas high blood pressure
bebas low hb
bebas stress
bebas gastrik
 
semoga perjalanan ini dipermudahkan olehNya
Ameen

dan hari ini aku rasa sedikit sihat
pagi tadi bersarapan 5kpg french toast dan secawan nescafe panas
homemade
setelah semalaman tak dinner
cuma sebelum tidur aku consume 4biji pil kalsium
aku ini culas ubat orangnya
tak pernah punya disiplin dalam penjagaan kesihatan mahupun kecantikan
hikssss

sihatlah aisyah
sihatlah anak
insyaAllah
mommy sayang kamu 

kerna itu aku perlu kuat
iye
aku kuat