Monday 6 January 2014

side income

Assalamualaikum

Entry 2014 dimulakan dengan perkara2 berkaitan penjimatan
hehehehe
ini serious

side income?
hurmmmm
sounds great right?!
tapi semudah itu

ni perkongian peribadi aku daripada kawan2 sendiri
kawan2 aku yang sePTD ni boleh kata dah ramai tunjuk taring memulakan business
sama ada secara online mahupun physical store
i am soooooo proud with them

aku percaya, selain daripada minat, pasti sebab lain adalah untuk meningkatkan pendapatan keluarga
side income
sapa kata keje PTD kaya raya?
PTD ni macam org lain juga
gaji takla banyak mana
Pegawai Takde Duit ekekekeke
ni jokes masa kami DPA

antara kawan2 yang aku kenal buat side income ni

1 ) Safiah - pemilik SAQMA BOUTIQUES. physical store di seri kembangan. Dato' CT pun pakai shawl SAQMA..Good job piah..aku doakan business hang terus sukses dan berkembang maju. Ameen

2) Dayang Abu Hairi - kami sama sidang time DPA. sekarang ni dayang busy dengan tempahan kek dan cupcake..aku pernah oreder RV dengan dayang. sedap. decorations pun menarik cantik. dayang pun ambil job untuk candy buffet. semoga terus sukses dayang. Ameen

3) Raja Dayana - sama batch tapi lain sidang. xla rapat sangat. kenal2 gitu je.. Ana pun ada business Aryana Suitcase. dia la tokey, dia la model..orangnya cantik manis. semoga usaha ko ana membuahkan hasil dan manis semanis senyauman ko. Ameen..

4) Shahiroh aka Shira - sama sidang DPA dengan aku. shira buat business supplemntary macam Kaseh Adinda Kanda Gold tu la..pastu double stemcell. biarpun aku bukan pengguna barang2 dia tapi kalau ada yang tanya pasal produk tu, aku recommend shira. Suksess ya shira. Semoga rezeki balik Semenanjung ni terussssss berkembang. Ameen

5) Syaznie - sama batch tapi tak sama g DPA sebab syaznie cuti bersalin masa kami g DPA. setahu aku syaznie ambil CMA. anak dia dah dua orang sekarang. Sepasang. syaznie ni pada aku dia sangatla creative. dia minat quilt, jahit2..aku tengok dia start untuk family dia je. jahit langsir bilik, bed sheet, comforter nipis kanak2 etc. cantik2..dulu dia tak ambil order sekarang dia ambil tapi terhad. katanya tak cukup masa. kalau nk belajar dia boleh bantu. dia belajar daripada Youtube je..material beli dari US..aku memang berkenan dengan hasil kerja syaznie..lebih dari itu, syaznie antara inspirer aku untuk jahit for family. domestic gitu..syaznie, semoga minat ko ni memberikan pulangan lumayan pada ko dan keluarga.. Ameen

6) Aimi Nazirah - sama batch, sama g DPA walau lain sidang dan sama2 di ICU. Aimi pada aku antara manusia bertuah..cantik, manis, bijak, datang daripada keluarga yang senang. Aimi sekarang tengah QA di INTAN, insyaAllah, Sept ni akan buat MASTERS. HLP lagi..dia memang hebat. dalam pada tu kencang dengan business shawl. Tour Jours.. produk pun seawsome tuannya. ramai dah peminat tour jours ni..semoga terus sukses Aimi. Ameen.

7) Niza aka Mis Baks nama fb dia - niza ni ex-staff aku kat BSR. pandai masak dan menjahit esp manik2 ni. dia mmg creative. dah ramai yang dapatkan hasil kerja tangan dia. niza ni pemalu nak market hasil kerja dia tp boleh kata jarang dia free. ada je tempahan. ni tak tau la mcamna. dia dapat offer kerja dengan PDRM. pakai uniform. Alhamdulillah..aku bangga dengan dia. dia cekal dan sangat komited. semoga berjaya niza sebagai anggota polis dan penjahit manik

8) Kak suriati aka Bling bling acik nama di fb - ex staff di BSR. ibu kepada 3orang anak gadis. tinggal di seremban dan bekerja di putrajaya. kak su pun ambil upah kek (kahwin, tunang, birthday etc), menjahir manik dan crochet (yang seni mengait tu). macam2 produk dah kak su hasilkan ie bag, kasut baby, sarung kaki baby, sarung tangan baby, topi baby, baju babygirl..semoga terus consistent kak su. Ameen..

ni antara kawan2 yang aku teringatla..ada lagi nanti aku update. kalau ada yang berminat boleh search mereka di fb. diorng ni semua guna nama sebenar, senang nak find.  

bagi yang berniaga MLM, aku tak list kan sebab perniagaan MLM xkena dengan jiwa aku. 

aku jenis manusia yang suka perniagaan yang kita buat daripada hasil titik peluh kita sendiri. produk daripada kita sendiri. macam menjahit, baking, catering etc..ni aku la..no offence ya..

tapi aku tetap doakan kawan2 yang join MLM untuk terus sukses..kita punya cara kita sendiri dalam hidup..still, good job. daripada xde kan..

-------------------------------------------------------------------------------------------

adik aku ada dua orang berbusiness

Ngah
ngah ni tukang masak di madrasah budak2 belajar agama
sekarang buka kedai jual barangan bundle
ngah sewa kedai dengan 3 orang kawan dia tapi business masing2
sorang bundle, sorang barber, sorang photostate
tak pernah lagi g kedai ngah
kadang2 tu weekend, dia sewa tapak di pasar tani
jadi ada kenal2 tu beli dan nanti mesti datang kedai beli
kiranya macam promosi la..
along doakan ngah sukses
anak dah nak masuk 2orang ni kena betul2 arrange hidup
walaupun bertabligh, keperluan hidup jangan diabaikan
Ameen

Nordy
(fb/insta Dian Khairuddin)
adik perempuan bongsu aku
anak keempat daripada 5 beradik
kerja tetap di Perodua, Rawang
dah lama gak dia kerja
so far ok la
sekarang ni baru mula secara serious berniaga
pemilik D'COrner
jualan kat rumah je
beli stall burger
siap ada combo set
ada bunting lagi
seronok tengok
jual burger, mee goreng, kueh teow goreng, sengkuang calit, air
cheesy fries 
aku antara pembeli tetap kedai nordy
ada je yang nak dikunyah
dulu lagi nordy ni dah start berniaga
mana sukan sekolah dia tak join
untung rugi terduduk semua dia dah rasa
tp on off
sekarang ni nampak serious la
yang bantu dia, diana..budak depan rumah
diana pun xkeje..umur wal 20-an
at least ada juga income
umah dan tempat keje sekangkang kera je
hahaha
itulah untungnya
aku nasihat nordy buat betul2
komited
meniaga start kol 5pm sampai 10pm
sementara nordy balik keje, diana akan uruskan dulu
kalau weekend memang tak menang tangan
aku selalu tolong bahagian air je
heheheheh
ude pun selalu gak tolong esp kalau diana off
ayah tolong bahagian teknikal dan perkakasan
masa yang nk kena tukang ke
maa pulak tolong bahagian nasihat penyediaan barangan masakan
tolong masakkan sambal cili etc
Along doakan usaha dan perniagaan nordy ni konsisten dan berjaya
ni hasil keringat korang
Ameen

All the best to all of them
prouddddddd

No comments:

Post a Comment