Wednesday 29 January 2014

immune system anak kecil

Assalamualaikum

baru sedar kenapa rasa lemau je
rupanya setelah diselidik, aku kurang tidur atau tidur tak berkualiti
bukan apa
bebarapa hari ni, Thaqyf batuk2 bila tengah malam/awal pagi dan kalau lepas minum susu (kadang tu tak habis pun 190ml) mesti batuk makin kuat dan muntah
muntah keluar lendir dan sangat banyak

sampaikan last week, kami suami isteri bangun menukar cadar dan cuci pakaian kena muntah
kasihan pada anak
sebelum muntah tu tidurnya macam tak selesa
bila diberi susu, thaqyf minum
tapi tak sempat habis, dah batuk2 dan muntah
muntah tu bukan boleh lap2 gitu je
kena bawa thaqyf ke bilik air cuci betul2 dengan sabun
menangis lagi
sejukkkk

malam tadi, sebelum tidur dalam jam 11.30malam, aku dan suami tukarkan pakaian thaqyf
dia redha je
mengantuk sangat
jam 8malam dah lena
penat bermain di taman barangkali hehehe
jam 2.30pagi, aku sedar thaqyf merengek sikit
poopoo rupanya
suami bangun bancuhkan susu dan tukar diaper thaqyf 
aku pokpok thaqyf
tak sempat susu habis, thaqyf muntah
mujur aku sempat guna selimut
banyakkkk sangat
habis kepala dan rambut melekat dengan muntah

aku bawa thaqyf ke sinki
cuci dengan shampoo
dia menangis
kami hiba juga
kasihan pada anak
tapi kalau tak dicuci betul2 nanti lain pulak jadinya

lepas siap cuci kepala, muka dan badan
kami berdua sama2 tukarkan pakaian thaqyf
masa ni dia dah lena
lega agaknya dah poopoo dan muntah
siap semua, aku pun salin pakaian dan tidur

Alhamdulillah, thaqyf lena sampai ke pagi
jam 7.30pagi baru menyusu

point kat sini, aku memang tak bagi thaqyf ubat batuk atau ubat cair kahak
pernah cuba bagi dua tiga kali tapi takde kesan pun
ubat klinik kerajaan pun ada, klinik swasta pun ada
lastly, aku malas nk ubat2 bagai
aku bak boost immune system anak dengan cara natural remedy
 
aku buat percussion
always
most of the time bila aku dengan thaqyf
aku buat cupping dan tepuk belakang thaqyf
badan dia aku sapu balm untuk flu/cold
Alhamdulillah, asbab dan dengan izin Allah, mudah sangat kahak/lendir keluar
sekarang pun nasi bubur thaqyf aku masak dengan kurma dan kismis je
bekalkan betik
breakfast roti dan telur hancur
biskut susu tiger (jarang dia makan maybe sebab keras)
air masak

petang2 aku bawa thaqyf berjalan/main di taman
at least 15minutes setiap hari kalau cuaca baik
so, far dah berapa kali kalau thayqf show any signs tak sihat, aku dah tak bergantung pada ubat
bukan tak percaya tapi dalam keadaan sekarang ni aku kena buat pilihan
walau pilihan aku suami tak setuju
suami kata kenapa tak bagi je ubat
cepat baik
tapi aku tanya balik, dah berapa kali bagi ubat tapi gitu juga
tapi kalau natural remedy mudah je kebah dan thaqyf takdela sakit teruk

macam kes sembelit/susah poopoo
aku budget sebab masalah keserasian susu
so, nak bagi thaqyf poopoo ok, aku bagi makan betik
prune dan plum thaqyf tak berapa suka
 aku taknak bergantung pada enema atau lactulose
cukup sekali on enema
walau hasilnya da bomb tapi aku nak anak aku poopoo secara semulajadi

so, apa yang aku amalkan dalam diet thaqyf adalah makanan itu sendiri adalah ubatnya
aku dah order pati delima jenama gulsan
nak cuba dilate dengan air masak bagi thaqyf minum
review kawan2 pati delima ni bagus
untuk aku sendiri dan kandungan pun bagus
jadi aku nak cuba
lebihnya untuk aku
untuk thaqyf aku nak tengok keadaan dulu
kurma dan kismis memang sentiasa in stock kat rumah

apa2pun, aku percaya kalau kita usaha, insyaAllah ada hasilnya
cuma kena cekalkan hati
gali ilmu
banyakkan bertanya
jangan malu
boost immune sytem anak kecil ni bukan mudah tapi tak juga susah
mari kit sama2 belajar 



No comments:

Post a Comment