Monday 3 March 2014

menu minggu ini

Assalamualaikum

tengahari tadi singgah pasar Presint 8
dah siap2 list apa nk beli berdasarkan apa yang terlintas nak makan
byk consider
sebab skrgni kat opis suami, diorg buat collection
seminggu RM50 seorang x 8 orang
pastu tempah untuk makan sarapan & lunch
berbaloi la kan
RM10.00 for breakfast and lunch
menu pun boleh tahan heavy dan sedap

so, aku memang xdela terfikir2 kalut nk prepare bfast
sekadar untuk aku dan Thaqyf je

pastu aku dah list down apa nk masak
cadangannya:

1. asam pedas ikan pari
2. singgang ikan tenggiri
3. belado ikan kembung
4. sup daging batang pinang
5. ayam masak merah
6. sayur campur
7. masak lemak putih sawi putih
8. sambal belacan

ni menu untuk seminggu ni la..macam biasa hehehe


tapi bila dah sampai pasar, ikan pari xmemberansangkan
pastu xjadi beli ayam sebab rasa macam jemu pulak

sudahnya beli ikan tenggiri 3potong, udang 10 ekor (RM8.00) pastu ikan kembung 6ekor..total RM29.00
for me not bad ;a..boleh masak byk kali, byk menu

pastu sayur2 punya list semua beli. total macam2 beli dalam RM26.00
lengkuas je xbeli

daging batang pinang 1/2kg RM18.00

pastu beli betik sebiji RM4.00

bawang kecil, kentang, bawang merah & segala rempah2 RM22.20

santan 200g RM2.00

total perbelanjaan RM101.20

nampak macam byk tpi pada aku ok sebab dah selamat stock up seminggu (maybe lebih)
aku siap2 cuci siang semua bahan mentah and pack asing2
senang nak masak
pastu sayur mayur segala balik nanti baru organise

tu pun balik td sempatla aku menggoreng kuehteow daging
buat makan tengahari
dah save duit lunch
kalau tak mau RM10.00 gak tu pun lum tentu sedap+abis makan
ni siap sebungkus kueh teow goreng boleh makan banyak kali
so, aku bawa bekal sikit dan lebih boleh makan balik nanti
suami biasa xdinner
so, xperlu masak heavy

so, disebabkan beberapa bahan utama xde/xbeli, makanya reschedule menu
1. asam pedas ikan pari

2. singgang ikan tenggiri     1. asam pedas ikan tenggiri

2. tenggiri goreng bawang+cili merah

3. belado ikan kembung

4. sup daging batang pinang

5. daging masak kunyit

6. bihun sup daging + begedil + sambal kicap
5. ayam masak merah   7. sambal udang
8. sayur campur

9. masak lemak putih sawi putih

10. sambal belacan

berbalai kan?
plus masih ada lebihan bahan mentah lagi
siap boleh masak untuk sup thaqyf lagi
untuk thaqyf aku biasa belikan fillet ayam dan bahagikan 5small portions
mudah kerja memasak

so, siapa kata memasak for small family like us ni membazir?
suami aku xdinner
tp aku tetap masak
kalau ada lebih, aku tapau g opis esoknya
sebab aku memang jarang nk berselera makan kat luar

terpulang pada perspektif masing2
aku xpernah rasa susah memasak
plus untuk thaqyf memang akan masak hari2
cumanya menu aku masak ni simple2 je la
y penting ikut selera aku ekekek
abis2 malas, sup ayam+telur dadar+sambal kicap
takpun ikan goreng+sawi rebus+cicah kicap buh timun jepun


 update 5.3.2014
~ menu aku memang mudah2 je ~
................................................................................................


 menu dinner 4 mac
asam pedas ikan tenggiri + bendi+tomato
mission accomplished
rasa xpedas sgt tp kami dua orang layan je hehehe

pastu ganding dengan sayur campur
ni 1st time aku masak
buncis
carrot
cauliflower
udang
cili merah (hiris)
bwg merah, bwg besar, halia (hiris halus)


ni menu pagi 4 Mac
aku bgn jam 5am++
masak nasi bubur Thaqyf then terus masak utk aku
masak nasi putih 1cawan
masak lemak putih (aku tambah kunit hidup) sawi putih+tauhu lebut. tauhu tu untuk thaqyf. lebihkan kuah je..sedap juga..boleh buat lagi
ikan kembung goreng 2ekor+cicah kicap
marvelous
licin untuk bfast dan lunch
apo nk dikato

ni jempu2 kebesaran family aku
asal xtau nk mkn apa, ni la menunya
tapi aku mmg selalu buat
simple
je
dadu kentang, bwg besar, carrot, ikan bilis (tumbuk kasar)
garam sikit
tepung gandum
air
bancuh ikut citarasa
pastu goreng je la
makan dengan cili sos
uuummppphhhhh
thaqyf suka kalau bekalkan ini untuk bfast
gunting kecik2

No comments:

Post a Comment