Thursday 20 March 2014

membubarkan perkahwinan

Assalamualaikum

dah hari khamis dah
patutnya happy sebab esok je lagi nk kerja before weekend
tp hati ni rasa lain

just nak luahkan perasaan
tentang pembubaran perkahwinan
atau biasa disebut sebagai penceraian
maknanya meleraikan ikatan pernikahan suami isteri

selama ni aku selalu dengar cerita orang
selalu menonton di kaca tv
selalu dibaca dalam novel2 cinta
tapi kali ini seseorang yang cukup dekat dengan aku melaluinya

konflik rumahtangga yang tak berkesudahan
semuanya kerana tinggal berasingan dek tuntutan kerja
selalu pula bertugas di luar kawasan
bertemu ramai orang
lalu terbit rasa kasih pada yang lain
cukup lama bersabar
cuma tabah memaafkan
cukup kuat memberi ruang
namun semuanya sia2

mahligai kasih yang dibina atas dasar cinta akhirnya bernoktah jua
aku sendiri menghadiri perbicaraan itu
aku sendiri mendengar lafaz talak dijatuhkan
aku sendiri menjadi saksi
aku sendiri
aku sendiri
aku sendiri
tak sangka aku akan jejakkan kaki ke kamar bicara itu
Allah, aku xcukup kuat
tapi demi sebuah kelangsungan hidup, aku gagahkan diri
hadir sebagai tanda aku setia menyokong

17 Mac 2014 tepat jam 9.52pagi
terlerailah ikatan pernikahan yang aku sendiri tak sempat menjadi saksi
saat hakim membatalkan sijil pernikahan mereka, hatiku bagai disiat2
pedih
sakit
luka
kecewa

dan saat talak itu dilafazkan, aku bagaikan terpana
benarkah semua ini
mengalir jua air mata yang aku cuba tahan
sedih sangat

hingga saat ini, doaku semoga Allah mengurniakan kekuatan buat wanita tabah itu
semoga cekal mebesarkan anak yang menjadi peneman setia hidup
semoga kuat melalui pancaroba dunia
semoga tabah mendepani kata2 orang sekeliling

benarlah
berat mata yang memandang
berat lagi bahu yang memikul

sebagaimana Aku Terima Nikahnya
berat dengan tanggungjawab
begitulah beratnya Aku Menceraikan ..................................

Allah jua yang Maha Mengetahui
pasti ada sinar bahagia menanti dihujung sana

kisah benar ini membuatkan aku lebih menghargai suami
menerima dan bertoleransi dengan kekurangan dan kelemahannya
mensyukuri setiap kekuatan dan kelebihannya
demi cinta kami
demi anak2 kami
demi syurga Illahi
insyaAllah

selagi ada waktu
selagi ada rindu
hargailah pasangan halal anda
dedikasikanlah kesetiaan buat pasangan halal anda
sebelum semuanya terlewat

 

No comments:

Post a Comment