Monday 12 May 2014

cuti cuti cuti

Assalamualaikum

cuti cuti cuti

ni bukan cuti xkeje
ni cuti yang namanya bercuti
percutian
cuti2
hehehe
sebelum ni aku ada plan dengan suami nak g bercuti
plannya hujung tahun ni sekali
maybe g cuti dekat2 je la sebab baby baru 5/6bulan
tahun depan bolehlah plan lebih sikit
tu pun dengan syarat2 kewangan dan simpanan stabillllll
kuikuikui

aku xkisah sangat sebenarnya
dalam negara pun ok
asalkan dapat spend time with family

semalam selepas suami sampai daripada Langkawi, sambil2 layan coklat
aku cadang jom g perlis musim harum manis tahun depan
sebab kebetulan maa dok tunjuk gambar harum manis dalam paper
ayah boleh jawab xmau
keciwa daku
hahaha
ayah kata dia nak g sabah/sarawak je
tu mmg dah lama ayah ckp
cuma buat masa ni aku xpunya kewangan yang cukup nak bawa maa ayah bercuti jejauh
maklumkah segala perbelanjaan perlu ditanggung
-flight, hotel, makan minum
bukan merungut cuma aku sedar diri
xbest la g jalan bawa parent tapi kepala dok hingaq pasal duit belanja kan
tu pun aku ckp terang2, mulai dr sekarang ni sp2 nk join bolehlah mula buat saving
nk mudah, bagi aku tetiap bulan certain amount
cukup masa/budget, boleh book
xmampu dek nak tanggung semua

tapi kalau takat balik kg ke jalan area sini2 g makan ke apa ke,
all the costs are on me and my husband
sebab kami anak sulung kan
ude pulak single mother with one daughter
adik bujang lagi
ngah mmg selalu la xjoin.
boy pun xkeje lagi
jadi tanggungan aku memang besar la
sebab tu suami pun byk membantu
bersyukur sangat


sebab tu bila kami g bcuti bawa thaqyf, kadang tu serba salah gak
nak bawa parent, budget bit limited
mcm g KK awal thn baru ni
--__-- 
tapi hujung thn lepas kami bercuti kat JB, bawa maa ayah
singgahla umah ayahtam, umah cikjah and g JPO (walau xmembeli)
saja bw jalan2

masa g KB time ngantar hamdi nikah, aku xdpt join
ayah bgtau juga semua perbelanjaan ayah tanggung
'sakit' juga kata ayah tp masa tu ayah kata nk bag ude n maa happy
maklumlah ude baru lepas bpisah
aku ckp pada ayah, kalau along ada duit, along bg nnt

aku sekarangni komited untuk byr duit rumah
ansuran bulanan RM1800.00 weiii (belum mula potong)
tapi byr legal fees je dah riban2
kereta RM700.00
nak bersalin ni kena gk menyimpan kan

tu pun kadang bagi kadang tak duit belanja mingguan maa ayah n boy
tp aku dah ckp pada diorang
ayah selalu tolak kalau aku bg duit
maa je yang amik tanpa byk soal
aku bg xbyk pun
kl ada tetiap minggu aku bagi sorang sikit
kalau tak skip 2minggu sekali
tengok keadaan

sebab tu bila suami cadang nk g cuti oversea aku panjang fikir
maklumlah bukan sikit belanja
dengan keadaan family aku sekarangni, rasanya cm xbp sesuai sgt
ude dah hilang sebahagian rezeki
nak tanggung anak lagi
nak kena beli kereta lagi
adik pulak xkahwin lagi
takkan nk myusahkan dia je
dulu kami bertiga selalu share untuk beli pape
ie persiapan raya maa ayah boy n rumah
nak g makan luar ke
ngah sekeluarga so far jarang sgt nk share
yang ni aku xnk komen
ikutla kemampuan dia
aku pun fhm dia keje sendiri
asalkan untuk maa ayah dia bg aku dah ok dah

jadinya sekarangni tetiap kali nk plan bercuti, selalu stuck
esp pas ude bcerai
kesian tgk dia
byk nk kena fikir
aku xtolong dia tp apa2 utk nyna y aku mampu, aku beli
pakaian ke
bawa g mane2 ke
untuk raya ni pun dah plan nk belikan dia baju barang sepasang dua
cuma bab belanja susu diaper sekolah n keperluan harian lain, ude la yang kena bear
adik pun tolong ude skrg
gajikan ude rm10 sehari tolong dia bniaga
semoga Allah mudahkan rezeki adik
walau xsenang mana, tetap bantu kakak dia
kesian

kami sekeluarga xnk komen2 pasal ex-husband ude n mertua dia
apa2 biarlah antara mrk dgn Allah

sebab tu bila ckp2 pasal nk g cuti, semua cm diam je
maklumlah semua tgh diuji dr segi kewangan
maa babysit 3 beradik tu tp aku xpnh tnya bp maa dpt n apa y maa spend
ayah dapat pencen
kalau ikutkan patutnya xsusah dah sekrang sebab kami berempat dah keje
boy sorang je yang belajar
kalau kami 4 beradik share duit tampung2 belanja untuk boy pun dah kira ok

dulu aku pernah suggest
setiap orang masukkn rm10 sebulan dalm sspn boy
at least rm40 x 12 bulan = rm480 setahun
kalau nk bg lebih pun xpe
 kurang2 ada juga simpanan untuk boy belajar

keluarga aku ni bukan orang senang
dr aku kecik xpnh merasa senang sebab aku anak sulung
apa yang ayah maa sediakan itu yang aku terima
tak pernah nk minta2
sebab aku tau, kalau aku minta adik2 pun nk juga
time belajar pun aku harap duit biasiswa
belajar sungguh2 supaya seboleh mungkin xperlu meminta2 dr maa ayah
mknpun bdengket2
bila dah keje pun xdela mewah2
sayang sebab bukan senang nk dpt duit
time kahwin, xminta sesen pun duit parent
biar berhutang biar susah asalkan aku je yang tanggung
bila dah bersuami, suami byk support
bila dah ada anak, ketepikan keperluan diri
utamakan anak2
tp suami selalu reward isteri
hadiahkan itu ini
belanja makan itu ini
itupun sekadar kemampuan kami
Alhamdulillah
walau xkaya, tapi aku bahagia

dengan maa ayah pun selagi mampu, kami bantu
hal cuti cuti cuti ni bukan satu keutamaan buat aku
melainkan ada saving lain
main kekutu ke kan
hikssss
insyaAllah
semoga dieprmudahkan rezeki kami seluruh keluarga

### ini bukan satu rungutan mahupun keluhan, cuma sekadar luahan kerna aku adalaha manusia yang realistik
sedar diri di mana bumi dipijak di situ langit ku junjung
xmau berangan macam orang ada2 tp bila mlm hari tgn dok atas dahi fikir tentang keperluan esok hari
never be me!!!

xmampu, buat cara xmampu
kalau mampu silakan

aku yang realistik,
AISYAH





No comments:

Post a Comment