Friday 14 February 2014

bapa mertua...

Assalamualaikum

memulakan minggu ini dengan penuh semangat
namun menjelang di pertengahan minggu, terasa lesu
mungkin kerna kudrat sudah tak sekuat dulu
huhuhuhu

rabu lepas balik kerja almost maghrib
pastu layan Ariana Rose (aku memang jenis akan follow masa dh last2 episod ehhehe)
in between mandi dan solat
pastu tiba2 suami ajak g umah adik dia di semenyih
katanya ayah tak sihat
dalam hati aku nak marah dah ni
kenapala tak bagitau awal2
rupanya daripada pagi suami dah tau
tp hat nak marah tu aku pendamkan sebab tengok suami pun lain je
so, pas 8pm tu kami siap2
g makan jap di P11 sebab niat nak tapaukan sup keting utk mrk
tp xde rezeki. dah habis

sampai semenyih around 10pm
ayah baring je
bercakap pun xfaham butir bicara
aku biarkan suami dengan ayahnya
aku dengar suami mengaji di telinga ayah sambil mengusap tangan tua itu
sesekali dia menyeka air mata
bimbang tumpah agaknya
sayu sangat dihati
kerna ia mengingatkan aku pada arwah nenek

aku layankan thaqyf bermain
sesekali fathimah (anak sedara) yang baru setahun join juga
aku perhatikan sepupu2 ni bermain
membiarkan suami dan adiknya berbincang perihal ayah

11.30pm kami pulang
sampai je di rumah aku flat
mengantuk dan badan rasa penat sangat
suami uruskan keperluan thaqyf
 - tolong masak nasi bubur (walau kurang air tp syukur dia membantu)
dan cuci segala keperluan nursery thaqyf
kebetulan beg nursery aku dah siap2kn sebelum ke semenyih

dan malam td, suami ke semenyih lagi
ada majlis bacaan yaasin untuk ayah
aku dan thaqyf xikut
badan tak berapa sihat..maybe sebab xlunch + letih
thaqyf pulak meragam dah berapa hari tak poopoo
tambah pula ptgnya baru kena jab
badan panas sikit
sebab tu suami minta kami tinggal je di rumah

dari kejauhan, aku mendoakan ayah
bapa mertua yang tak berapa ku kenali peribadinya
kami tak rapat kerna perpisahan ayah dan arwah mak turut mejarakkan hub ayah dengan suami
namun, kami sentiasa menziarahi ayah dan mak (mak tiri suami)
adik2 sebapa pun aku kenal

 walau tak kenal perinya
walau tak tahu budinya
namun aku sentiasa mendoakan kesejahteraan ayah
kesejahteraan keluarga sebelah sana - mak, minah, acha dan adik beradik anak beranak sebelah mereka

kerna aku tahu kasih suami pada ayahnya
tak rapat tapi itulah satu2nya ayah
apatah lagi suami sendiri dah bergelar ayah
pasti hatinya lebih 'fragile' dalam hal ini

hati aku tersentuh dengan kelakuan suami semalam
sebelum ke semenyih, suami cium thaqyf bagtau daddy nak g tengok atok, thaqyf baik2 di rumah dengan mommy dan adik baby yea..
kemudian, suami cium dan usap perut aku
dibisikkan semoga atok sempat bertemu pelangi
ntah kenapa
aku sebak dengan kata2 suami
teringat pada arwah nek tak berkesempatan melihat wajah cicitnya (anak aku)
kerna nek 'pergi' ketika aku hamilkan Thaqyf 12minggu
bukan rezeki nek
aku redha
aku pasrah

sebab tu aku faham perasaan suami
mengharap agar ayah bisa btemu pelangi
ku kirimkan Al-Fatihah buat ayah
semoga diringankan kesakitannya

buat nek yang amat aku sayang
semoga nek bahagia di sana
Nora rindu nek
insyaAllah, tak lama lagi kami akan dapat baby lagi
Thaqyf akan jadi abang
kalau nek ada mesti nek akan duduk kat Batang Kali masa Nora bpantangkan
huhuhuu
Al-Fatihah untuk nek

sesungguhnya selagi mana kita punya ruang dan peluang, manfaatkannya
selagi ada hayat dikandung badan, kasihi mereka
ibu ayah ni tiada gantinya
hatta ibu/ayah tiri
takkan pernah dapat menggantikan ibu/ayah kandung
namun, kedudukan tetap sama

semoga aku juga mampu mbahagiakan maa dan ayah
walau bukan dengan harta
walau bukan dengan kemewahan
kerna aku masih butuh doa dan restu mereka


-aku-





No comments:

Post a Comment