Thursday 20 February 2014

al-fatihah buat ayahanda mertuaku Abdul Latif bin Ismail

Assalamualaikum

hari ni kerja tapi semangat nun hilang entah ke mana
mood pun melayang bagai ditiup angin

Isnin lepas l/kurang jam 10.20malam, ayah mertua aku menghembuskan nafas terakhir
aku sedikit terkilan 
bukan apa, suami xde di sisi ketika ayah pergi
suami ada bersama aku sedang makan nasi berlaukkan sambal sotong dan kavcang buncis goreng telur
(T___T)

actually, suami on leave isnin lepas
sepanjang hari di sisi ayah di Semenyih bersama beberapa orang saudara rapat
selepas maghrib suami pulang
tu pun sebab abang dia (long mat) minta tolong hantar ke Hentian Kajang
nak balik Dungun dan datang semula on Thursday

so, suami sampai rumah (P11) around 10pm
aku memang dah siap hidang dinner
sambil makan aku on 135 konon nk layan Projek Memikat Suami
sambil tu juga suami bercerita tentang ustaz yang dtg mengubat ayah
tak sampai setengah jam, long mat call bgtau ayah dah takde
long mat pun turun di KL dan amik cab patah balik ke Semenyih
suami pulak terus stop makan tapi aku suruh habiskan nasi di pinggan
siap makan, suami mandi dan bersiap
terus gerak ke semenyih semula

aku call maa ayah bgtau
Thaqyf dah lena
sebab tu kami xke Semenyih
tunggu update daripada suami je
almost 1am camtu, baru dapat update
sebab suami tunggu abis tahlil 

maa ayah terus gerak, tidur di rumah cikmie di Semenyih Indah
suami sampai rumah l/kurang jam 2am ++
insyaAllah, jenazah ayah akan dikebumikan selepas zuhr
mandi around 10am kata suami

esoknya, jam 8am selepas settle few things, kami gerak ke Semenyih
Thaqyf masih tidur
angkat dab baringkan di seat belakang
otw ke sana, biras aku call tanya agak2 jam berapa suami akan sampai
tular plan
nak mandi jenazah dah sebab nk kebumi sebelum zuhr

sepanjang jalan kami mengaji sendiri2
suami drive kemain laju
siap cakap semoga ada rezeki nk mandikan jenazah ayah-bakti akhir

Alhamdulillah, sampai je, park kereta di perkarangan surau
suami terus ke rumah adik
nak bawa jenazah mandi di surau
aku stay dalam kereta sebab thaqyf masih tidur
maa ayah tengah bersiap
aku sempat pesan kat maa tolong belikan bfast

elok selesao mandi jenazah, thaqyf pun bangun
maa mandikan thaqyf kat rumah dan maa suh aku makan dulu
buat alas perut
siap semua, kami ke surau
suami pun sempat tukar pakai baju melayu dan slack
maa sempat sertai solat jenazah
aku jaga thaqyf

kemudian, aku, ayah, maa & thaqyf ikut suami ke kubur
alhamdulillah, l/kurang jam 11am ++ jenazah selamat dikebumikan
kemudian kami balik rumah adik semula
suami bag duit pada adik iparnya untuk urusan lain
kemudian, kami ke tesco beli air mineral dan biskut, beras, gula teh etc
untuk yang datang menziarah

siap solat zuhr, aku ayah maa dan thaqyf rehat ke rumah cikmie
suami g kubur sebab bff dia - Jitdoe, gatdie dan wife acha dtg melawat

mlmtu selesai bacaan yasin dan tahli buat ayahanda Abdul Latif bin ISmail
Al-Fatihah

sampai di rumah, suami cakap, that is the end of one chapter
simple tp cukup mendalam

suami, bertabahlah..
kami ada dengan kamu..


No comments:

Post a Comment