Tuesday 13 September 2016

bersediakah kita..allahurobbi

Bismillah...ibarat 7 check point/road block kita semua perlu tempuhi sebelum meniti titian sirat al mustaqim iaitu :
 1) kalimah syahadah.adakah kita myebut nya ikhlas kerana Allah taala atau sbb lain,

2) bagaimanakah solat kita.Allahuakhbar jgn smp ibarat Allah baling kain buruk di muka kita dgn bkata nah ambil la balik solat kamu ini! Nauzubillah.bagaimana dgn bcaan al fatihah kita?? Adakah khusyuk solat kita?? Apabila azan apakah yg kita lakukan? Adakah masih sbuk dgn urusan dunia?? Atau masih seronok di ulit mimpi?? Allahuakhbar😭😭😭

3)puasa.bagaimana dgn puasa kita?? Mata, telinga,mulut,adakah kita jaga dgn baik?
 4) zakat? Bagaimanakah dgn zakat kita? Adakah diuruskn dgn baik?

 5) haji/umrah adakah kita menunaikan nya ikhlas kerana Allah taala dan adakah ianya sempurna?

6) wudhuk/mandi hadas besar.adakah kita melakukan nya dgn sempurna? Dan yg takhir sekali

 7) kezaliman pd manusia?? Adakah kita penah menzalimi mereka? Dosa kita pd Allah taala in shaa Allah Allah akn ampunkn jika kita btaubat tetapi dosa kita dgn manusia Allah tidak ampunkn mlainkn kte memohon keampunan dr manusia yg dizalimi itu sdiri.

mari la sama2 kita check balik 7 point ini? Bukan sng hendak meniti titian sirat al mustaqim dan masuk ke syurga apatah lagi.Allahuakbar.

Rasulullah S.A.W bersabda  hnya 70 000 ribu manusia yg masuk ke syurga tanpa di hisab? Adakah kita salah seorg dr kelompok itu? Amat sedikit bilangan nya.manusia di bumi ini beratus2 ribu billion.Dunia yg hanya sementara syurga yg kekal abadi.masih jauh perjalanan kita.kita masih didunia.bsyukur lah Allah masih beri kita peluang hdup didunia ini dgn segala nikmat yg tidak terperi.Dunia hanya lah tmpt persinggahan utk kita beramal,mengumpul pahala utk mghadap Allah taala.
Apabila buku pyerahan catatan amalan diberi dan di sambut dgn tangan kanan atau kiri? ketika itu jelas bagaimanakah amalan kita di dunia dan apabila melalui mizan berat timbangan akn menentukn ke syurga atau ke neraka kah kita???

 Jd rebut la peluang selagi kita masih hidup didunia ini bg mbuat persiapan yg tbaik utk bjumpa  dgn tuhan kita iaitu Allah SWT dan rasul kita Rasulullah SAW dgn muka yg putih,bcahaya lg bseri dan jelas tpancar senyum kegembiraan.Amin ya robb

No comments:

Post a Comment