Friday 25 March 2011

stresssss..ada audit tau...

Assalamualaikum..

mengambil kesempatan selepas menyelesaikan beberapa perkara utk workcamp di Selesa Beach Resort 27-28 Mac 2011 ni..Last tue aku dan beberapa ofismate attended Kursus Pengurusan Kewangan &Kredit (AKPK) dan Kursus Pengurusan Stress (JPM)..Kalau nak share, mmg panjang menjela2..tp kalo sikit2, boleh la...ok la, sedikit head up bout these two courses within a day..

1) Kursus Pengurusan Kewangan &Kredit (AKPK)
--> kursus dan pendedahan tentang pengurusan kewangan ni sebenarnya sangatlah berguna esp. utk mereka2 yang baru masuk dunia pekerjaan.. Macam2 input yang kita dapat drpd. kursus ni..Cari sumber kekayaan dengan ikhlas dan yang paling penting kena kenal diri kita..cara pembahagian gaji?senangje..ni formulanya:
                1/3 untuk byr ansuran kereta/motor/rumah
                1/3 untuk belanja & bagi pada parent
                1/3 untuk saving {in case of emergency/retirement prep}

Kalau berkemampuan=rajin, you all rekodla semua debit & creadit..berapa banyak duit yang masuk & berapa banyak duit yang keluar..one more thing, kita kena tau bezakan antara KEPERLUAN {kalau xconsume, kita die die die ie foods, shelter, education, clothes etc} & KEHENDAK {yang kita semua ngada2 nak ada jugak wpun sbnrnya kita xperlu pun}.

based on my own experience, mmg sangat bermanfaat dan penting menabung ni wpun RM1 sehari..tapi kita kena disiplin..jgn dok usik duit y ditabung tu..plus potong gaji masuk dalam Tabung Haji/ASB/mana2 akaun yang korang susah nk access (withdraw duit tu). Kalau nk lebih info, korang leh d website AKPK.


2) Kursus Pengurusan Stress
--> ni yang paling best..terlalu banyak input yang kami dapat besides Audit Stress yang perlu 'diduduki' sebelum kursus bermula..penceramah pun best n sgt interaktif.. antara yang menarik perhatian ialah salah satu cara untuk mengelakkan/mengurangkan stress iaitu dengan jaga pemakanan. kalau tengah stress, jangan minum air manis/berkabornat/bergula sb masa kita stress, gula dalam badan naik so intead of minum yang manis2 tu, banyakkan minum air masak/mineral..lagi satu, air liur akan jadi pekat & kita akan susah nak menelan..apa2pun, dalam bidang psikologi ni ada Eustress {stress yang +ve} dan Distress {stress yang -ve}..

don't stop believing
{glee}

p/s : next time ada masa, i share Audit Stress k {amik masa sb kena retype.ada hardcopy je}.

No comments:

Post a Comment