Tuesday 20 December 2016

ketenangan akan datang apabila kita perbaiki hubungan kita...

Assalamualaikum

as time goes,
macam-macam berlegar dalam kepala ni
tentang hidup
tentang mati
tentang amal ibadah
tentang perbelanjaan keluarga
tentang maa ayah
tentang anak-anak
tentang perkahwinan
and the list goes...

tu tanda usia semakin meningkat dan kita semakin matang barangkali
sebba kita dah mula fikirkan tentang risk and affect
kita mula menimbangtara setiap perlakuan dan keputusan kita

serabut kan

di dada-dada akhbar dan social medi terpampang pelbagai bad news
macam-macam
manusia kian hilang pertimbangan dek desakan hidup
manusia mula hilang akal dek tenggelam dalam dunia khayalan sendiri
manusia mula hilang perikemanusiaan dek arus pemodenan

tanya diri kita,
bahagiakah kita?
tenangkah kita?

tak kan..

aku selalu percaya ketenangan dan ketenteraman urusan di dunia bergantung pada SOLAT kita
kalau tak solat, mesti mcm2 hal jadi
semua serba tak kena
solat tp akhir-akhir waktu pun sama

contoh bila kat traffic light
elok kita nk smpai, lampu bertukar merah
then we have to wait

frust kan

kita hanya akan memperolehi ketenangan bila kita perbaiki hubugan kita dengan Dia
kita perbaiki ibadah kita pada Dia
kita perkemaskan amalan kita untuk Dia
insyaAllah pasti segalanya berjalan lancar buat kita

ingatan ini sesungguhnya hanya untuk aku
demi Tuhanku
demi kehidupan di alam barzakh
takut bila kenang dosa dan khilaf sendiri
rasa nk ulang semula waktu
nk perbaiki macam-macam

namun, demi masa depan
aku teruskan 

bermula di garisan permulaan seperti dahulu
jaga waktu solat
jaga aurat
jaga ibadat

kalau mula tak 'selesa' dengan sesuatu atau seseorang
aku berundur/unfriend/unfollow

lebih mudah

tak mahu nnt hati bersangka buruk
akal berfikiran negatif

tak mahu

sedang dosa sedia ada terlalu banyak
taknak menambah dosa lagi

Allahu
sesungguhnya ketenangan akan datang apabila aku memperbaiki hubungan aku dengan ALLAH yang satu..

No comments:

Post a Comment