Wednesday 9 December 2015

#2 labor story of Muhammad Safwan Hafidz

Assalamualaikum

dah lama sangat delay
safwan pun dah setahun setengah
so, sebagai kenang-kenangan
nak coretkan pengalaman bersalinkan anak kedua
MUHAMMAD SAFWAN HAFIDZ
pengalaman mengandung dan bersalin kali kedua ni lain dan xsama dengan abangnya 

pengalaman kedua
excited juga buat persediaan untuk sambut kelahiran anak
sebab rasa cam wahhhh ramainya anak aku nanti (wpun baru dua kan..ramai la)
pehtu tanda cinta sehati sejiwa kami suami isteri
*winkwink*

aku mula rasa berat badan naik dan cepat mengah
dalam dua minggu lebih rasa cmtu tp ignore je
mesti sb banyak makan (bf thaqyf lagi time tu) dan takde excersice
mesti lemak tepu, lemak degil sedang mencari habitat baru
*sedih*

tahun 2013 tu SIL aku dapat jemputan mengerjakan haji
so, kami g la menghantar ke Kelana Jaya
tau la kan cmne keadaan kat sana
ramai orang dan quite sesak
dengan aku y cepat mengah lagi
bila nak solat, mdaki tangga sambil dukung thaqyf nak ke ruang solat wanita tu
masa tu jalan pun mengah
bercakap pun mengah
rasa serba tak kena
tapi tak terfikir pun 'ada isi'

otw blk umah, husband singgah beli roti nan kat mapley P8
alang2 tu minta tolong belikan UPT
tetiba je meluncur permintaan tu
blushing weiiii ahahahha

balik rumah, pas siap2kan thaqyf, aku mandi
buat UPT but 1 line only
so siap2 mandi aku makan dan sembang2 dengan husband tp xlama
sebab rasa letih naunaunau

masa nak cuci pinggan, aku etrgerak hati nak tgk semula UPT yang aku buat td
sekali tgk ada 2 lines
berderau darah weiiiii
after 2hours kot
ishhhh, biar betul
xkan nk repeat
tgu subuh esokla

esoknya bila buat mmg sohih 2 lines
lunch time ajak syima teman g alamanda borong UPT
buat kt opis pun 2 lines
hahahahhaha
tahniah aisyah & hafidz

kami sampai xtau cmne nk convey/share this news
blushing kot
ntah
tp happy wpun nervous

so, thaqyf cukup setahun 5 bulan, aku wean off 100%
ada minor ccontraction bl bf&pump susu
sakit sampai aku nangis
cuma takde bleeding
doktor pun suggest untuk wean off
sorry thaqyf, mommy have to stop bf you but I LOVE YOU SON

aku kerja macam biasa
mabuk 5bulan sebijik mcm masa mengandungkan thaqyf
hazab time tu rasa tobat xmau mengandung dah hahahaha
dengan anak setahun lebih lagi kan
ngeri bila fikir balik
tp aku dah selamat melaluinya pun
alhamdulillah, dipermudahkan

Actually, sepanjang tempoh 37 minggu usia kandungan, safwan is tranverse lies in my womb
chances for normal delivery is zero
doktor dah set date utk ECV pun
aku pun dah berlapang dada
asalkan both of us selamat, sihat dan sempurna
masa 34w cmtu, aku banyakkan bersujud dan doa yang terbaik utk kami
alhamdulillah, at 38w, baby dah turun dan we have the chance for normal delivery

29 Mei 2014 (Jumaat)
xde rasa sakit pun
keje mcm biasa
pakai wedges lagi
aktif sangat
tapi kl tengok perut bulat dan besar bukan main
aku siapkan semua keje mcm biasa
semua email aku reply, print and rekod dalam fail
malam tu aku xboleh tidur
rasa resah
kami tdo kat depan tv sb aku rasa cm nk tgk tv tp xde mood
boleh cmtu
=)

30 Mei 2014 (Sabtu)
around 4am aku g toilet
tgk ada bloody show
terus bgtau husband and maa just inform her kan
maklumlah nk bersalin kali ni, dah ada thaqyf
cmne husband nk urus aku, pastu thaqyf lagi
 lepas tu aku asyik ulang alik g toilet buang air besar
ni mmg tanda aku nak bersalin
MO sama cm masa thaqyf
lepas subuh, maa ayah sampai putrajaya
tengahari ude, nordy n nyna sampai pulak
aku masih ok cuma dah rasa berat je nak bangun tp xde rasa sakit pun
lepas asar br siap2 g hosp Putrajaya
bw bag2 dan kiss thaqyf
dia ok sikit sb ada nyna y melayan dia main
tak la terasa mcm mommy daddy nak tinggal dia

sampai hospital y tak berapa minit dr umah tu, masa nk keluar kete aku xleh angkat kaki
terfikir, ehh xkan kaki akau paralyse
nauzubillah
tp pasal apa xleh nk angkat ni
nervous tau
guard tu offer wheelchair tp aku tolak dengan baik
masa tu dah mula contraction tp aku senyum juga biarpun kelat2 pisang
hahaha
lepasa siap daftar segala, aku bw masuk hp nk check dilation
2cm soft
terngiang2 ayat doktor
done all the procedures dan soal jawab dengan doktor
nurse tanya
"puan, nak tak kalau kita hantar ke P8 (pusat Bersalin Berisiko Rendah)"
eh mestilah nak kan
alhamdulillah, lepas maghrib naik ambulance ke P8, husband follow naik kete
merasa la naik AMBER hehehe

bl nk bsalin ni, aku lemah sikit bl nak keca check dilation ni
ngeri
seriau
kt P8, nurse check and bg ubat buang air besar tu sb aku dah ready nak bersalin

pas check in ward
husband balik
aku minta hug and kiss thaqyf utk aku
rindu sgt, rasa nak pecah dada 
then, nurse brief itu ini begitu begini
nurse maklumkan y mlmni turn male doctor in charge
so puan nk doktor or midwife y check dilation nnt
i said midwife and smiled
beradab sgt sesuai dengan nama tempat ni
kerjasama dgn MAIWP
jadi, adab dan aurat ibu sgt dijaga wpun sesama wanita

berdasarkan pengalaman, aku enjoy layan contraction
hahahaha
bl ada surge, terus baring tgn pegang kepala katil dan bernafas senada dengan surge
layannnnnnn

dah ok, turun katil, jalan2
minum milo makan biskut
pastu layan surge lagi

nurse pun kejap2 datang tanya keadaan aku
mlmtu turn doktor lelaki bertugas tp baik sgt sb dia ketuk pintu dan tanya dr balik daun pintu
"puan, sy doktor xxx, puan ok tak?"
aku jawab ok doktor and thanked him for asking
dia pesan kalau perlukan apa2, just panggil nurse ada kt depan ni
ok


1 Jun 2014 (Ahad)
around 4am tu bila nurse check br 4cm tp contraction aku dah mcm 6cm
kuat sgt
mmg rasa lain sakitnya kali ni
xtertahan2 air mata
tp kerna ini kl kedua, makanya emosi itu bisa dikawal
almost 6am, nurse bawa g LR
aku kemas2 brg dan katil
bw hp dan wallet je
pakai tudung then doa byk2
nk g LR tu kena jalan sikit la
sikit je
ke blok depan tu
tp punya lama la aku amik masa nk smpai
 i said sorry to the nurse yang teman
sorang lg dh g dl tgu kat LR
dia kata xpe puan, amik masa jgn rush
saya tunggu
sejuk hati dengar

sampai LR br aku call husband
byk kl plak tu
pastu text him
around 640am cmtu husband aku sampai

nurse y daftarkan aku maghrib semalam tu xbalik lagi
sampai ke sudah dia y urus
nurse kata, insyaAllah tengahari nnt bersalinlah khalifah ni nnt

aku pun like what?tengahari?sakit sgt dah ni
but this time aku xkena drip and jln2
3 nurses y jaga aku plus 1 suami hehehe
4 orang y jaga
sorang gosok belakang, sorg gosok kaki, sorang check baby, suami ngaji
damai sgt despite the pain

i admitted that this time mmg contraction tak hagak2
berdouble dr masa thaqyf

alhamdulillah, tepat jam 12.14 tengahari, aku selamat bersalin
bila nurse timbang, mak aihhh 3.49kg
patutla rasa #$%^&* masa push td
nafas aku panjang masa push sb xnk byk2 kali
so Miss V aku bengkak, mujur takde darah beku

around 3pm aku masuk ward
family dtg melawat
tp kanak2 xboleh masuk
tp aku minta izin nurse nk jumpa thaqyf kejap
alhamdulillah dptla melepas rindu

ayah yang tahnik baby
husband aku yang request
seronok la maa ayah ude nordy and ija my bff tgk baby
gebu n putih melepak
muka cm baby korea
persis pelakon dlm citer CSI
aku minat steve, ntah mcmana leh dpt tempias kwn dia
hahahah

siap aku tukar pakaian dan baby pun dah handsome
diorang nak balik sb almost 7pm
tup2 nurse kata blh balik
ingatkan dia ckp encik kena blk sb time tu dah 7pm kan
bl ckp, kejap yea nurse, nak simpan brg wife
pastu dia ckp semula "tak, bukan suh en balik tp puan dah blh balik"

 i was like, yeahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
call maa ayah masuk balik
kemas brg2
maa pegang baby
ayah bw brg
husband papah aku ke kerete

singgah HPj amik ubat sb miss V bengkak
amik je, makannya idak

mlmtu tdo putrajaya
sekali baby menangis sb kepanasan
nenek ni dok idealistik sgt berbedung dua tiga lapis lengkap dengan topi bagai
mana tak menangis cucu tu
atok ckp, belum lahir pun air cond dah ready
lahir2 je dah rasa air cond
dlm ward ada air cond
blk rumah kipas tu tak dapat
mana dia tak protest
hahahah

mlmtu maa la yang bantu aku urus baby
esok pagi2 kami bertolak balik ke btg kali

sebelum balik, aku mengucap syukur ntah ke berapa kali padaNya
alhamdulillah
dipermudahkan untuk aku melaluinya buat kali kedua
safwan masa kecik

masa bulan januari 2015, bw anak2 g zoo melaka

terima kasih pada semua petugas PBBR P8
kalian sangat hebat dalam menjalankan tugas
menjaga aurat aku sepanjang berada di sana
suapkan air zamzam dan kurma
pastikan aku selesa
kurangkan sakit
bg sokongan moral
be with me all the time
esp nurse y daftarkan aku tu
smpai abis shift pun dia y urus aku..
semoga ALLAH membalas jasa dan kebaikan kalian
membantu kami- ibu2 yang melahirkan
besar jasa kalian tau



the end of my labor story #2

No comments:

Post a Comment